Wolno


Universal Music Polska, 2007

     Wolno jest apoteozą chwili. Pochwałą czystego, akustycznego brzmienia i piękna, jakie w nim tkwi od zawsze, poza czasem. Jest skupieniem, ale i szaleństwem, bo jak inaczej nazwać spotkanie tych kilku wybitnych artystów, którzy dają się ponieść swojej wyobraźni w tereny, których istnienia sami często do tej pory nie podejrzewali. Jest świętem Wolności w muzyce. Jest wreszcie zamyśleniem niespiesznego przechodnia, tak bezcennym w chaosie i nerwowym pulsie współczesnego świata. Tylko z takiej perspektywy, kiedy wędruje się Wolno, można powiedzieć rzeczy ważne.

SŁUCHAJ ON-LINE

Dostałem niedawno kolejną gitarę akustyczną wykonaną przez genialną kanadyjską lutniczkę Lindę Manzer, którą poznałem przez Anię Jopek i Pata Metheny, kiedy pracowaliśmy razem - kontynuuje Marek. Linda stworzyła akustyczne brzmienie Pata robiąc dla niego wszystkie instrumenty od ćwierć wieku, w tym słynną gitarę Pikasso. Moja nowa, „jasna" gitara ma duszę, która mnie zachwyciła, zainspirowała jak żaden poprzedni instrument i postanowiłem nagrać całą tę płytę tylko na niej.

Takie lutnicze arcydzieło determinuje kierunek poszukiwań. Napiórkowski zbliża się tym razem do tradycji brzmienia wytwórni ECM. Do świata, w którym, oprócz ciszy, nie istnieje nic piękniejszego niż dźwięk akustycznego instrumentu zawieszony w ogromnej przestrzeni. Nie przypadkiem więc zaprosił na sesję Michała Miśkiewicza, kapitalnego perkusistę, który dla ECM pracuje od lat z Tomaszem Stańko i w Trio (z Wasilewskim i Kurkiewiczem). Michał odmienił wizję płyty, otworzył moją muzykę, nadał jej abstrakcyjną głębię. Do jego gry trzeba się dostosować, być wiecznie czujnym ale i odważnym, jak on. Ryzykować - co przynosi często nieoczekiwane, zachwycające efekty.


Marek Napiórkowski & Anna Maria Jopek feat. Mino Cinelu - Ravelo

Na fortepianie gra Michał Tokaj, laureat nagrody „Fryderyka". Pianista światowej klasy. Mocną kontrabasową podstawę daje wpółproducent płyty Robert Kubiszyn, z którym Napiórkowski współpracuje najbliżej od lat, w wielu zespołach, między innymi we wszystkich projektach Anny Marii Jopek. Ona jest także, co zrozumiałe, jednym z gości gitarzysty na płycie w kompozycji, którą stworzyli wspólnie. Pojawia się także wybitny fluegelhornista o wielkim melodycznym talencie i rozczulającym, rozpoznawalnym natychmiast brzmieniu: Robert Majewski. Na chwilę zawitał też być może najwybitniejszy perkusjonista w historii – Mino Cinelu, znany z płyt Milesa Davisa i Stinga. Szczególne miejsce wśród gości projektu ma jednak genialny Gregoire Maret.

Usłyszałem go u Cassandry Wilson - mówi Marek - potem w tym niezwykłym dziele Metheny'ego: „The Way Up", wreszcie u Marcusa Millera. Dzięki pomocy Mino Cinelu, z którym gram u Ani i który także zgodził się być gościem na płycie w jednym z utworów, poznałem Gregoire'a. Na świecie są tylko trzy tak charakterystyczne brzmienia harmonijki ustnej: Toots Thielemans, Stevie Wonder i Maret właśnie. To wielki zaszczyt i niezwykłe szczęście móc pracować z nim nad moją muzyką.

Wolno jest płytą, od której trudno się uwolnić. Szlachetne piękno jej kompozycji i sztuka realizacji dźwięku mistrza Tadeusza Mieczkowskiego sprawia, że dostajemy do rąk dzieło, jedno z tych rzadkich olśnień o których mówi się na świecie: „Instant Classic". Czy stanie się przełomem w drodze Napiórkowskiego do ostatecznego uzyskania tego, tak bezcennego dla jazzmana „Własnego Głosu"? Z jednej strony z pewnością tak, bo to album o którym się nie zapomina. To dźwięk gitary, który pochodzić może tylko spod palców tego człowieka i wiemy o tym natychmiast. Z drugiej strony jest to wszakże artysta nieprzewidywalny, wiecznie poszukujący. Jego przyszłość jest w fascynujący sposób nieznana. Może zrobić... cokolwiek. Jeszcze nie raz nas zaskoczy. Tyle tylko, że muzykom jego formatu wszystko Wolno.

[Universal Music Polska]


 
 
 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 
 

fot. Marcin Kydryński

 TRACKLISTA:

1. The Long and Winding Road
2. The Sum of All Days
3. Vietato Fumare
4. Wolno
5. Miró
6. Gotlandia
7. Rueda
8. Ravelo
9. Beetwen a Smile and a Tear

Rok wydania: 2007
Wydawca: Universal Music Polska
Numer katalogowy:

kompozycje: Marek Napiórkowski z wyjątkiem "The Long and Winding Road" (John Lennon i Paul McCartney) oraz "Ravelo" (Marek Napiórkowski i Anna Maria Jopek)
produkcja: Marek Napiórkowski i Robert Kubiszyn / Universal Music Polska
nagrał, zmiksował i zmasterował: Tadeusz Mieczkowski
nagranie (8-9 sierpnia i 31 październik 2006) i mix (3 stycznia 2007) w Sound & More Studio

MUZYCY:
Marek Napiórkowski - gitara akustyczna
Anna Maria Jopek - wokal (8)
Mino Cinelu - instrumenty perkusyjne (8)
Gregoire Maret - harmonijka (3, 6, 7, 9)
Robert Majewski - flugelhorn (2, 4)
Michał Tokaj - fortepian
Robert Kubiszyn - kontrabas
Michał Miśkiewicz - perkusja


WYWIADY

Rozmowa z Krzysztofem Inglikiem, magazyn Gitarzysta, numer 7/2007

Wolno czyli wolność. Rozmowa z Markiem Romańskim, magazyn Hi-Fi i muzyka, numer 9/2007

Każda gitara ma swój charakter., Piotr Nowicki, magazyn Top Guitar, numer 9/2007

Ilekroć gram na gitarze, daję z siebie jak najwięcej. Rozmowa z Adamem Dobrzyńskim, Gazeta Prawna: Biznes Trendy, październik 2007

O tym jak doszło do projektu Wolno. Rozmowa z Konradem Żywieckim, Jazz Forum, numer 11/2007

Już myślę o swojej trzeciej płycie. Rozmowa z Przemkiem Dziubłowskim, Życie Warszawy, 14.02.2008

Rozmowa z Sylwestrem Podgórskim z Polskiego Radia Koszalin, Hi-Fi Choice, 26.03.2008

RECENZJE

W kawiarniany gwar jazz się wdał, Wiadomości24.pl, 08.02.2008, autor: Adam Widełka 

Jazzowe Potyczki: Morphine, Radio ŻAK 88,8 MHz, autor: Adrian Gawrysiak 

Audio, listopad 2007, autor: Marek Dusza 

Hi-Fi Choice, październik 2007, autor: Sylwester Podgórski 

Zwierciadło, sierpień 2007, autor: Daniel Wyszogrodzki 

Nawiązania do ECM Records, InfoMusic.pl, czerwiec 2007, autor: Marek Dusza 

Ascetyczne piękno w Imparcie, portal DlaStudenta.pl, Wrocław

20 lat na scenie, Jazz Forum, nr 1-2/2010, autor: Monika Okrój 

InfoMusic.pl, autor: Kamila Czerniawska 

Muzykom wszystko wolno, Rzeczpospolita, 24.01.2008, autor: Marek Dusza 

Hi-Fi i Muzyka, styczeń 2008, autor: Grzegorz Walenda 

Top Guitar, listopad 2007, autor: Piotr Nowicki

Jazz Forum, wrzesień 2007, autor: Piotr Iwicki 

Po co się spieszyć?, Twój Styl, wrzesień 2007 

Akustyczne granie mistrza Napióra, Gazeta Wyborcza, Wrocław, 30 lipca 2007, autor: Adam Domagała 

 

Kontakt

Kontakt
info@mareknapiorkowski.com


Partnerzy

Web design: Krzysztof Napiórkowski | Graphic design: Marta Sołtys | Content: Marta Sołtys, Krzysztof Zwierzchlejski
Photos: Tomasz Sagan/anywhere.pl, Rafał Masłow, Rafał Tomicki i Rafał Baran, BTW photographers Maziarz/Rajter, Marcin Kydryński, Izabela Lechowicz, Michał Glinicki

Wszystkie zamieszczone w serwisie materiały podlegają ochronie na mocy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Pozostają one wyłączną własnością ich autorów, bez zgody których nie mogą być kopiowane, przetwarzane, wykorzystywane czy publikowane w Internecie i innych mediach.